TREININBEELD

HOME
 OVER DEZE SITE
ACTUELE FOTOREIS
FOTOALBUMS
FOTO vh MOMENT OUD
GASTFOTO
CONTACT
--
  
 
Ligne 4
Afscheid van de Nez Cassés CC 72100 
 
 
 
 In november 2016 werd naar Frankrijk afgereisd om de sneltreinen tussen Paris Gare de l'Est en Belfort te fotograferen. Deze sneltreinen werden nog grotendeels met de stoere CC 72100 "Nez Cassés" (gebroken neuzen) gereden. Deze loks werden eind jaren zestig door Alsthom voor de SNCF (Société Nationale des Chemins de Fer Français) gebouwd. Het is een mooi detail dat de laatste inzet van deze loks bij de plek was waar ze zijn gebouwd: Alsthom Belfort. Sinds begin april 2017 is deze dienst grotendeels beëindigd en rijden op de Ligne 4 naar Parijs slechts twee treinen per dag. Het mooiste deel van de lijn, tussen Culmont-Chalindrey en Belfort wordt regulier helemaal niet meer met de CC 72100 bereden.
De verwachtingen voor deze reis waren hooggespannen maar helaas hadden we bijzonder slecht weer. Dat dwingt tot andere keuzen. Veel plezier met de opnamen.








 

Een korte tussenstop bij het stadje Reuilly-Sauvigny met een onbekend gebleven locomotief serie BB 15000 in de originele kleurstelling op weg naar Châlons-en-Champagne, 3 november 2016.











72121 en 72138 met trein 11749 bij aankomst op eindpunt  Troyes, 3 november 2016.


Kort daarna komt de volgende trein het station binnen gereden: 72189 met trein 11841 naar Culmont-Chalindrey. Links staat nog de 72138 met de vorige trein. Troyes, 3 november 2016.













... gevolgd door de 72190 met  trein 1843 naar Belfort.












De volgende ochtend arriveert de 72151 met trein 11644 van Culmont-Chalindrey naar Paris Gare de l'Est in Troyes, 4 november 2016.












72147 met trein 1646 naar Paris Gare de l'Est te Savières, 4 november 2016.











72190 met trein 1742 naar Paris Gare de l'Est te Luzy-sur-Marne, 4 november 2016.












Een onbekend gebleven lok aan het hoofd van trein 1647 naar Belfort op het viaduct van Chaumont, 4 november 2016.











Een sprongetje naar le Doubs: 22249 op weg naar Besançon. Deluz, 4 november 2016.












Donkere wolken pakken zich samen boven de Ligne 4: 72121 met trein 1741 naar Belfort raast langs La Creuse, 4 november 2016.












25673 te Belfort, 4 november 2016.












Stilleven te Belfort, 4 november 2016.












22247 te Belfort, 4 november 2016.












Eindpunt Belfort.... de 72190 kort na aankomst van trein 1745, 4 november 2016.












De volgende ochtend start met nevelig weer: de 72147 met trein 1742 naar Paris Gare de l'Est te Amblans-et-Velotte, 5 november 2016.












72172 met trein 1643 naar Belfort in de stromende regen te Montureux-lès-Baulay, 5 november 2016.












Goederenverkeer met de 75109 te Jussey, 5 noveber 2016.












   Stilleven te Jussey, 5 november 2016.











72180 met trein 1645 naar Vesoul te Jussey, 5 november 2016.












Klassieke beveiliging te Jussey, 5 november 2016.












  Klassieke beveiliging te Jussey, 5 november 2016. 


De 72172 met trein 1840 naar Paris Gare de l'Est te Jussey, 5 november 2016.











72180 met trein 1842 naar Paris Gare de l'Est te Grattery, 5 november 2016.












72145 met trein 1944 naar Paris Gare de l'Est te Lure, 5 november 2016.












Lok 72190 met trein 1747 naar Belfort. Lure, 5 november 2016.


De volgende ochtend raast de 72138 met trein 1742 naar Paris Gare de l'Est door Genevreuille, 6 november 2016.


72147 met trein 1643 naar Belfort door Ronchamps, 6 november 2016.


Bij velen is Ronchamps bekend vanwege de Notre Dame du Haut, ontworpen door de architect Le Corbusier in 1954. Hier enkele impressies van dit fraaie bouwwerk, 6 november 2016.


Notre Dame du Haut


Notre Dame du Haut


De 72189 met trein 1840 naar Paris Gare de l'Est te Lure, 6 november 2016.


Een korte opklaring voor de 72147 met trein 1844 naar Paris Gare de l' Est kort voor Vesoul, 6 november 2016.


72172 met trein 1741 naar Belfort te Amblans-et-Velotte, 6 november 2016.

NAAR BOVEN